27 augusti 2008

Träning V 35 Vecka 5 av 5v i del I av 10

Vecka 5 av 5 0 + 60 + 14,4 = 37 löp-kal-km, lite över budget.
Totalt de fem första veckorna 35 löp-kal-km / vecka dvs några km över budget. Simmade mindre och joggade lite mer.
Efter att jag upptäckt och testat dator-cykling så har jag inte haft nåt problem att nå upp till målet. Visst är det lätt träning / lågpuls, men å andra sudan så drar jag sen all löpning som intervallträning. Kommer kanske att räkna lite lägre koefficient på D-cykling. Har inte bestämt mig ännu.

2. Jogging. S.k. Conconitest för att få reda på sk tröskelpuls dvs vad kan man max köra utan att styvna (helt). Kan bl.a. göras ex som 3000 meter i flykten efter att ha kört 2000 i rejäl takt som uppvärming.
Medelpulsen blev 164. Tiden på 3.000 blev 14:17, och som jag planerade så fick jag nytt millenierekord på 5.000 på 24:50. Veckan innan Valborg var första gången i år jag gick under 6 min/km...
Det betyder att jag även får skiva om min "Pulskarta" och korrigera lite i mitt träningsinlägg.
Puls per km blev 779, eller MR även det. Men nu var det ju på kort sträcka.
Kommer även att köra riktig Cooper så småningom, men jag kunde redan nu räkna ut att jag med samma medelhastighet skulle ha klarat 2520 meter på 12 minuter. Nu hade jag dessutom 2.000 m som "uppvärmning". Det betyder att jag nu kommit upp i högsta klassen in min åldersgrupp och även i gruppen 40-49. Målet är nu att komma in i bästa klassen i 30-39.

1. Innecykling 20 km + 20 km + 20 km.

Inga kommentarer: