7 augusti 2008

Hur mycket måste man träna?

En annan fråga jag ofta får. Jag brukar ju ha målet att komma i mål på ett angenämt sätt, inte under viss tid. Förr när jag sprang maran så brukade det räcka med ca 30-35 mil för att ta sig leende i mål. Ännu -99 räckte det med ca 35 mil, trots att jag haft en paus på över tio år.
-05 tog det däremot ett år och 75 mil innan jag vågade mig på come back II och tiden blev över 5h. Dvs 1,5 mil/ vecka.
Då jag sedan planerade triathlon så planerade jag 3 mil/vecka. (räknar om simning *2,25 och cykling * 0,35 för att kunna jämföra allt som löpkm). Det gick bra och under 7 h.
Inför Ironman så var budgeten 5 h / vecka eller 5 mil/vecka. Visst var det många som undrade, men det gick.
Det gäller ju också att lägga 60% av den träningen på vårhalvåret, m.m. m.m.
Nu inför det jag kallar sprint-IM så är ju budgeten 4h = 4 mil/vecka och i jämförelse mot loppet 20 ggr simningen - 25 ggr cyklingen - 25 ggr löpningen.
Detta är nog den minsta mängd jag tror att jag klarar mig med. Är man yngre och kan komprimera träningen till våren så kan det nog ännu skäras ner med 1/3.
Efter Ironman så jämförde jag lite hur mycket några bekanta tränat och kom då till följande samband: Själv ca 5 h/v ca 14h (om man räknar bort cykelstrul, +30 och att löpbanan var 44,2), ca 35 år ca 6 h/v och ca 13h, ca 35 år ca 7 h/v och ca 12 h och slutligen ca 35 år ca 8h/v och ca 11 h. Man kan säga att en timme per vecka får ner tiden ca 1h. Men det gäller självklart att träna så effektivt som möjligt inom dessa ramar.
När det gäller fördelningen mellan grenarna så skulle jag ge följande råd:
Bestäm först hur många timmar / mil per vecka du i medeltal vill sätta på träningen. Dela detta i fyra delar. Sätt en del på varje gren. Sen kan den sista delen fördelas fritt dvs lite mer på det du är intresserad av eller det du vill förbättra.
Speciellt viktigt är det att satsa och satsa tidigt på säsongen på sin(a) ny(a) gren(ar).

Inga kommentarer: