17 augusti 2008

Föra statistik över träningen

Jag kan inte fara ut och jogga utan klocka. Måste alltid veta hur långsamt det går.
Dessutom vill jag alltid föra träningsdagbok, inte bara på nätet.
Den kan göras på många sätt och genom åren har jag kommit till att följande fungerar bäst.
1. Alltid i km, inte ex tid. Det tar faktiskt exakt lika många kalorier för mig att jogga 2 mil på 2 timmar eller 2:30 eller 1:45. Varför skulle jag då ge mig mer poäng för att jag är långsammare?
2. Sedan en summering 4 veckor bakåt. För att lite se vad trenden är. Förr till pappers så var det vecka 1-4, 5-8 osv. Nu med kalkylprogram så är det naturligtvis glidande 4 veckor bakåt. Inte månad, som många använder. Orsaken är enkel. Bortsett från att vissa månader är längre så innehåller vissa månader 5 helger och andra 4. Vissa 4 träningsveckor och andra 5. Så 4 veckor.
Man kan så här även följa med att träningen inte ökar för snabbt.
3. Sedan även summering 8 veckor bakåt. Det tycker jag är den bästa mätaren av aktuell kondition.
4. Sen kom ju problemet när jag började träna till triathlon. En simkilometar är ju lite "mer" än en cykelkm. Så hittade jag en tabell i en Ironmanbok, som visade kaloriförbrukningen i de olika grenarna. Den är ju beroende av vikten och i cykling o framför allt simningen även farten.
Den brukar jag kalibrera en gång per år.
Säsongens koefficienter är följande: 1 löp km självklart 1 km. 1 simkm = 2,3 löpkm och en cykelkm 0,37 löpkm. Behöver jag säga att jag kalibrerat innecykeln med min motionscykel via en pulsjämförelse för att även få de kalibrerade?
Man blir kanske förvånad över den låga koefficienten för simningen dvs att en km simning motsvarar 2,3 km jogging, men den som simmat mer så märker nog att det ligger rätt nära sanningen. Då simmar jag nästan 3 km per timme. Simmar man långsammare så blir koefficienten betydligt lägre!
5. Så när jag är inne på mitt kalkylark med träningskolimetar så kan jag alltid titta på ett diagram där jag har fyra senaste veckornas löp-kalori-km, de åtta senaste, budget 4 v och 8 v samt senaste år 4 v o 8 v.
6. För mig, som mest tränar i veckan så är det lämpligt att börjanträninsgveckan på måndag och då kan helgen lite vara en buffert ifall jag inte nått dit jag vill. För den som mest tränar i helgen så kan det vara lämpligare att börja statistikveckan på lördag och ha veckan som "reserv".

Inga kommentarer: