11 augusti 2008

Hur hinner man?


Är naturligtvis en annan fråga jag ofta får. Och det är klart när man ser hur "amatörer" tränar så är det begripligt. De far till simhallen och sitter i bastun en halvtimme och simmar 300 meter, badar bastu och far hem. Det tar 2,5 - 3 timmar. Eller de som far till damgymnastiken och inklusiver resor så kan det ta 2,5 timmar. Eller den som far till kompisen och sedan tar en joggingtur på 5 km och badar bastu eller tar "en" öl efteråt. Det kan ta fem timmar!
På så sätt kan man inte träna till triathlon. Det gäller att planera lite smartare.
Först så kan ta längre träningspass. Kräver naturligtvis en grundträning, men under senaste år var mitt kortaste simpass 2.000 meter. Normalt joggade jag 17 - 22 km per gång och cyklingen, tja det var väl nåt pass under fyra mil.
På nätet har jag hittat många skojiga lösningar. En kille joggar regelbundet hem från jobbet 18 km. Det tar honom 30 minuter extra jämfört med att åka kollektivt. På en vecka springer han nästan sex mil på 1:30 "extratid".
En annan skaffade en special barnvagn så istället för att skuffa ungen i barnvagnen så joggade han med ungen. Målet blev att komma under 5 min/km med barn! Det som grämer mig är ju att han springer snabbare med vagn än jag gör utan!
Själv kom jag på att istället för att åka med kompisarna till simhallen och tillbaks så sprang jag dit. Då kunde jag vara lite längre än de som simmar helt normalt så att säga. När deras säsong tog slut så joggade jag en gång båda vägarna, totalt 48 km.
När jag tränade till triathlon så hade jag räknat att mina tre timmars träning förbrukade lika många kalorier som om man "promenerar en timme om dan". Men det gav ju lite mer kondition.
Inför Ironman var jag noga med att räkna ut att det fortfarande skulle ta mindre tid än "en timme om dagen". Så har man tid att promenera en timme om dagen, så har man även tid att träna inför Ironman.
Nu har jag kommit på att jag ju sitter en del framför datorn, så nu håller jag på att rigga upp ett "skrivbord" dvs en hylla som jag ska ställa framför/ovanför motionscykeln så att jag kan skriva blogg och annat på datorn samtidigt som jag cyklar. Sen kan jag avsluta med lite tempokörning utan dator. Testade i fredags. Då körde jag 20 km och takten var 87% av vad jag klarar med talbok. För att komma ännu högre krävs dukna-dunka musik. Å andra sidan så kunde jag klara ca 75% effektivitet med datorjobbet. Fotot togs i köket då jag testade lnställninen. Sedan flyttade jag ekipget till ett "bakrum" där jhag kan ha öppet fönster och dunka dunka om jag vill.
Ex detta inlägg skriver jag nu under mitt andra test!
Men de som säger att man inte hinner med triathlon med normalt arbete och familj fick sig nog en funderare i somras när Finlands utrikesminister Alexander Slotte körde triathlon på 5:04. Hans kontor är i Heslingfors och hans heltidsarbetande fru och två barn under skolåldern bor utanför Bryssel. Så på lördagen körde han triathlon och på onsdagen så träffade han Condleesa Rice i New York. Han uppger för övrigt att hans hobbyn är marathon och bloggning!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ganska smart "skrivbord" du fixade. Skall försöka göra samma kicka själv. Ibland flyttar jag cykeln framför tv och tittar en leffa, eller så håller jag bara cykeln framför datorn, sätter bra musik på (nätradio) och sätter gamla semesterbilder på slideshow. Jag har alltid tävlingarna i sikte då jag tränar, så när jag tränar vill jag hålla mig i samma ställning (aeroposition) för att jag skall känna mig hemma i tävlingen. Det är svårt att jobba på datorn när man är så framåtlutad. För att hålla mig framåtlutad och ha händerna fria måste jag fixa en bräda under magen så jag kan luta mot den :)

H. Kim

Anonym sa...

Jag förstår din tankegång, men den aerodynamiska positionen är ju egentligen obekväm och behövs bara ute. Man vänjer sig väldigt snabbt med den, så inomhus kan man sitta hur som helst. Bara benen snurrar :)
Tror det är 27-28 år sedan jag for på lenkki utan att ha en tävling inplanerad! Int kan jag bara fara ut för att vadå???