2 augusti 2008

Hur lång tid tar det?

Den vanligaste frågan jag får är: Hur lång tid tar det att träna till triathlon /marathon? Kan man starta från 0 och vara med nästa sommar?
Om jag ser tillbks så har jag följande erfarenheter:
1. Från 0 till marathon tog ca 6 månader i min ungdom.
2. Från mara till mara, dvs från en sommar till nästa. Brukade ha en träningspaus fram till mars och tränade ca 4 månader för att klara det.
3. Från mara till triathlon. Sju veckor efter en Sthlm-mara deltog jag i mitt första triathlon. Då hade jag inte simmat 25 meter sedan simskolan.
4. Från mara till Iromman. Från ena sommaren med mara o triathlon och sedvanlig paus så tränade jag från februari till premiär Ironman i juli.
5. Från 0 till mara 1999 på 100 dagar. Hade då inte tagit ett löpsteg på 10 år.
6. Från 0 till mara 2006 tog ett år!
7. Från mara till triathlon 2007. Ett år systematisk träning. Anser själv att jag nog då klarat 50% mer.
8. Från triathlon till Ironman 2008. Ett år systematisk träning. Inget problem.

Såg nyligen på nätet en 25-årig kille som frågade i början av december om han kunde klara Ironman i juli. Han ansåg att han var otränad, men hade joggat 1,5 timme utan problem. De som kommentarade hade enhälligt sagt att han inte skulle kunna göra det.
Jag skulle nog säga att med mig som rådgivare så skulle han nog ha klarat det!

Inga kommentarer: