23 augusti 2008

Olika typer av träning

Förr använde jag mig av en mycket enkelt metod av träning. Sprang så hårt jag kunde i ex 10 km. Sprang två gånger i veckan. Ena gången över 15 km. Den andra under. Skulle väl numera kallas tempolöpning.
Så småningom läste jag nån bok om träning och förstod att man även kunde springa långsammare och ändå (!) bli bättre. Att springa långsamt kallades då för LSD (long slow distans). Numera kallas det lågpulstäning och är poplärt bland triathleter. Själv är jag ingen stor fan av det. Läste en bok av en gosse som vann Stockholm maran med den metoden. Inte kunde jag ändå riktigt förstå att man sen kan springa snabbare på tävling än på träning. Kanske det går om man är snabb av naturen och "bara" behöver träna kondition. Jag är som bekant inte snabb av naturen och måste därför även träna bort långsamheten.
En mer omväxlande träning är ju intervallträningen. Det kan även vara en del av ett längre pass. Kan indelas i hård intervall, där man går över mjölksyretröskeln och lättare intervall då man håller sig under den tröskeln.
Sen har jag en egen variant av lågpulsträning, som jag kallar lagompuls.
Nu med korrigeringar av den 26.8.
Min teoretiska maxpuls är 169. Enligt 205,8 - 0,685*ålder
Min mjölksyretröskel ligger tydlingen inte kring 156 utan kring 164.
De olika träningsvarienterna ser för mig då ut ungefär så här:
Hård intervall upp och över 164. Det kör jag inte.
Lätt intervall 145 - 160. I medelpuls kring 150.
Tempo 145-150.
Lagompuls 135-145.
Lågpuls 120 - 135.

Då man tränar inför triathlon så kan man gott ha olika strategier i de olika grenarna. För tillfället så kör jag mest lätt intervall i löpning. Kan även köra lagompuls då jag joggar till simhallen för att orka simma normalt.
I simningen så kör jag helst intervaller och tempo dvs 500 - 750 meter varvat med 5 till 2 * 50-200 meter.
I innecyklingen så är det just nu lågpuls, som gäller. Kommer kanske nån gång att köra ett längre pass i lagompuls. I utecyklingen däremot så är det mest tempo och intervaller sista milen.
Många anser att lågpuls är bäst och att man måste använda det för att slippa träningsskador. Jag anser att man istället kan använda sig av strategin att ha vilodagar eller simdagar för att köra så mycket kvalitetsträning som möjligt. Man kommer rätt långt med tre långa pass i veckan, vilket gör fyra dar vila. Även med fyra dar, så kan man alltid ha vila eller simning efter ett tempo/intervallpass.
Men som sagt, har man svårt att hinna med långa pass då blir ju lågpuls/lagompuls ett bra alternativ för att hinna återhämta sig maximalt.
Läste nyligen om den legendariske Lydiard, som nu blev känd för LSD metoden. Många tror ju att hans metod gick ut på att man enbart körde långa sträckor i långsam fart, men det var bara det nya. 25% av träningen var i tempo & intervall. Om vi räknar att de som tränade körde 20 h/vecka så betyder det 5 h tempo&intervall. Det är även min uppfattning att om man inte tränar mer än det så kan man, då man tränat ett tag, köra huvudsakligen tempo&intervall. Vill man sen köra 10 h, så blir det 5 -6 h utfyllnad med LSD/lagomtempo, medan nästan hälften ännu kan vara tempo&intervall.

Inga kommentarer: