10 september 2012

Konditionstest

Det finns många olika slag av konditionstest. Det kanske mest kända är väl Cooper-testet. Det är enkelt och lätt att mäta. Dvs man springer så långt man hinner på 12 minuter och så får man ett resultat.
Det medför emellertid vissa risker. I USA har man slutat använda det för beväringar pga för många dödsfall. Det är naturligtvis en helt annan sak när vältränade idrottare använder sig av det.
Sen finns en massa test på de olika delarna av konditionen; det kan vara lungkapacitet, syresättning, återhämtningsförmåga osv. Det är ju slutresultatet av detta som ger bra eller dålig kondition / uthållighet.
De mer sofistikerade lab-testerna görs ju normalt av utomstående och medför därför även vissa kostnader.
Själv tycker jag mycket om tester, både för att
1. se nivån på konditionen,
2. men även för att se framsteg (förhoppningsvis) och
3. även för att kunna prognostisera sluttiden på en kommande tävling utan att behöva göra den.
Bristerna med Cooper-testet är som jag ser följande:
1. Det är för kort för att utvisa uthålligheten för en hyggligt tränad idrottare. Ex. så räcker ju normalt kolhydratförråden ca 30-40 minuter och först efter det börjar kroppen använda sig av fettförbränningen. .
2. För en som mig, som är långsam av naturen, så är det mera ett snabbhetstest, anaerobt. Exempelvis så kutar jag ju 10 km på träning på så gott som samma tid som 10 km i en olympisk triathlon. Alltså utvisar inte ett kort Cooper-test uthålligheten för mig.
3. Eftersom uthålligthet / kondition är aerob utövning, så borde ju även testet vara aerobt, dsv längre.
4. Jag har märkt att de, som gör konditionstest oftast gör dem kanske två gånger per år. Jag ser hellre test, som kan upprepas så att man hela tiden kan följa med utveckling, jämföra med fjolåret och på så sätt även kunna motiveras av utvecklingen i konditionstestet. Det måste alltså vara så enkelt/billigt att man kan göra det när som helst.
Jag har utvecklat ett enkelt test, som t o m går att integrera med den normala träningen. Eftersom jag inte har sett någonstans via Google att någon annan har samma tankegångar, så ska jag förklara hur jag gör.
Själva testet är enkelt. Man joggar 10 km, så fort man kan, dvs en sån fart att man kan säga att med draghjälp hade det kanske gått två minuter snabbare. Man tar även medelpulsen på detta pass.
Det grå lika bra med cykling. Då kör man 35 km och tar även här medelpulsen.
Hur man gör sedan ska jag förklara nästa vecka.

Inga kommentarer: