22 september 2008

V39 Vecka 4 av 5 i del II av 10.

Sammanfattning 0 + 0 + 72,4 rejält över budget än en gång...
Pass 2. 50,7 km.
Så var det dags för min lilla utmaning. I maj körde jag maran på träning för att inte ha 5:13 från förfjol i bakhuvudet när jag skulle starta på Ironman i juli. Blev 4:53. I juni joggade jag till simhallen och simmade 4.000 meter och joggade tillbaks. Det blev >48km. I juli blev det IM där löpningen de facto var 44,2. I sep joggade jag en kortare väg till simhallen dvs ca 47km.
Så påmindes jag om att en nät-bekant, som jag utmanade i våras och som gjorde Sthlm-maran ca 30 min snabbare än mig på träningen, skulle delta i Berlinmaran. Det var då jag började köra två joggingpass/vecka. Blev inte bättre än att en annan nät-bekant sprang 5 mil i Uppsala häromhelgen. Då började jag fundera på att försöka på 5-milen. Istället för att göra en ”spegel” dvs mara-simhall-IM-simhall-mara så kändes det ju logiskt då jag ju gjort tre lopp över maran att jag skulle avsluta säsongen med 5-mil. Dessutom började jag fundera att jag kunde ha en chans på tiden, som var drygt 5:45. Och kompisen hade gjort IM under 12 timmar!!
Så jag bestämde mig för att fortsätta efter träningsmaran om det inte kändes mycket värre än efter IM i somras.
Det gjorde det inte så nu har jag gjort femte loppet i år på 42,2 eller mer. Och det blev 50 km + uppjogg till vägen. Maran gick på 4:22. 50 på 5:30.01
Jag är nu bättre än nät-kompisarna på både maran o 5-mil. Får se om tiden räcker i morgon...
Miltiderna blev 55,57,61,70. Sista 7,8 tog 1:08. Det innebar att jag gjorde millenierekord på 20 km.

Km tiderna blev per mil el 7,8 5:30, +12 sek, +24 sek, + 54 sek, + 1:40; alltså försämringen dubblerades för varje mil. Första 3 milen hade jag inget problem att hålla mig inom 146-150, men fjärde så blev det plötsligt omöjligt. MP blev bara 142, dvs lägre än i maj, men tiden blev i gengäld ca 30 min bättre. Puls/km endast 881 mot 982 i maj. Det är dessutom enbart 7% mer än vad jag hade på 2-mil i måndags.
Borde kanske ha tagit det lugnare i början, men å andra sidan så är det så för mig att jag blir alltid trött efter 3 mil oberoende vilken fart jag håller! Nu kändes det väldigt bra så långt och det är ju bra inför lång triathlon i sommar när jag ju inte behöver springa längre. Nu blev det i alla fall millenierekord på 2 milen och den snabbaste maran på 21 år. Jag hade ju "lurat" mig själv att jag skulle få ta det lugnt mellan 42 0 50. Det blev föresten en ny gren för mig. Den första på 21 år även det.
Segerschesten hade jag tid att fundera ut! Den ena handens fem fingrar symbiliserar det faktum att det var femte loppet i år där jag på träning/tävling löpt 42,2 km eller mer. Den andra handens fem fingrar symbiliserar naturligtvis det faktum att jag löpt 5 mil. Håller föresten pulsklockan i vänster hand eftersom jag började få ont i höger armbåge vid ca 3 mil. Det enda problemet jag hade för övrigt - och det korrigerades genom att jag flyttade klockan.

Pass 1. 21,4 km.
Ett traditionellt, men för mig numera ovanligt tempopass. Ville köra som sista pass inför min mara-test i slutet av veckan. Varmt och skönt så jag kunde köra med t-skjorta och kortbyxor. Allt kändes bra / normalt. Nu när jag inte skulle ha npgra pauser så noterade jag att det i alla fall tog 25 sek att stanna och dricka. Så mina 30 sek gåpauser är nog mest psykologiska. De sista fem körde jag långsammare än då jag tar en inledande "gåpaus" + fyra 30 sek gåpauser utan dricka. Vliket jag lite anat mig till. Och vilket varit meningen. Däremot kommer jag att förlänga de inledande pauserna till 60 sek, för att se om joggingtiderna förkortas av det.

Tider: 28:08, 29:02 (MR räknar jag det som och då som 30 sek paus), 29:02 (1:25:02 MR), och 29:37. Totalt 1:54:39. MP 144 eller 820/km. (MR)

Inga kommentarer: