10 september 2008

Träning - vila - skador

Skador är något som de flesta får i samband med uthållighetsträning. Lyckligtvis har jag varit väldigt förskonad, men jag har ju sett och hört många andra och får många frågor kring det.
Jag vet inte om jag gör rätt, men jag har några viktiga delar i min träning för att försöka undvika skador. Och en av dem är VILA. Har märkt att många som tränar för maran/triathlon är väldigt fokuserade på träningen. De vill träna helst alla dagar annars känns det som en bortkastad dag. Jag är lika fokuserad på vilan.
Läste förr många böcker av de, som var med i Ironmans "vagga" då det gällde att träna mer och mer och deras träffar beskrevs som rena sjukstugorna, tills de förstod att det gällde att träna mindre och kanske med effektivt.
Så även när jag i våras tränade för Ironman, så hade jag som mål att ha minst 50% av dagarna som vilodagar, ofta mer. Detta klarade jag dels genom att jag inte tränade så mycket (!) dvs under hela året ca 5 h/v, men under våren ca 7h/v, men även genom att jag körde långa pass. Exempelvis så var mina 25 simpass under våren på ca 3500 meter i snitt. Joggingturerna var normalt kring 20 km. Cykelpassen för korta, men nåja mellan 5 - 12 mil.
Detta betydde att jag oftast klarade veckoträningen på 3 dar och försökte alltid hålla en vilodag mellan två pass.
Tittar jag i min träningsbok, så ser jag att i mars så körde jag S: 11km, C: 330, L:150. 12 träningsdagar och 19 vilodagar.
I "maj" blev det S 4km, C:300 km, L:240 km på 15 träningsdagar och 20 underbara vilodagar!
Vill/måste man köra fler pass/vecka, så är ju ett tips att ha simningen som mellan/vilodag. Ett annat alternativ är att cykla ena dan och jogga följande. Men aldrig ha två löpdagar i rad. Eller cykla dagen efter jogging.
Tittade på skoj på marathon.se där de ju har en massa tips om träning, ex om man vill göra maran kring 5 timmar. För det första rekommenderar de ca 3 ggr mer än jag började för 25 år sedan. För det andra så rekommenderar de i mitten av en 26-veckors period träning 4 ggr i veckan - dvs tre dar vila. Jag har aldrig tränat mer än 2 ggr i veckan för maran. Ett längre pass och ett kortare dvs över och under 2 mil. Inför triathlon tyckte jag att tre dar kunde vara lämpligt och inför en Ironman så ansåg jag att tre(fyra) dar var helt tillräckligt.
Om man skall delta i ett lopp, som sträcker sig över 4 mil och 4 timmar. Vad har man då för nytta av att vara ute och vädra skorna 5 km? Jag har svårt att förstå det. Det tar ju även en massa tid kring ett pass.
Inför Ironman så betyder ju mitt schema att man, som jag brukar påpeka "först måste träna för att kunna träna inför Ironman". Nå, få startar väl ändå från 0 till Ironman?!

Inga kommentarer: