2 september 2008

Skiss på simträning

Det börjar vara dags att simma lite igen, så jag satt och skissade på ett lämpligt simpass. Det är många saker att tänka på. Körde senaste höst rätt mycket korta intervaller och var inte nöjd med det. Förr körde jag typ 3.000 nonstop och kollade bara mellantiderna per 500 meter.
Å andra sidan så tänkte jag igen göra ett försök att lära mig andas åt vänster.
Problemet är ju att jag inte gått i någon annna simskola än där jag var som 7-åring och då var det torrsim o bröstsim, som gällde.

Dessutom vill/måste jag kunna jämföra tider från gång till gång. Framför allt nu för att se att jag inte tapåar alltför mycket eftersom jag tänkt köra ett pass per månad under vintern. Gillar inte att ta mig 23 km till simhall när jag har simbar vik 100 meter bort, under sommaren.
Mellan de olika passen tar jag 60 sek paus. Då kan jag även se vad hela passet tar i tid.
1. 500 meter för att få en jämförbar tid från gång till gång - - - 500m
2. 5 * 200 med 20 sek vila - - - 1.000m
3. 500 vänsterandning + höger var fjärde. Lite intervall - - - 500m
4 5 * 150 med 15 sek vila - - - 750m
5. 500 vänsterandning o höger var fjärde - - - 500m
6. 5 * 50 10 sek vila - - -250m
7. 500 normal för att få jämförtid - - - 500m
Totalt 4.000 meter och min optimistiska kalkyl säger ca 1,5 h.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Grymt tränat steph! Du som gillar att experimentera, du har inte funderat på att klocka olika andningstekniker? 500 m med vänster anding 2-takt kontra höger andning kontra tretakt osv??

Jag har testat olikaa andingar, men bara känt på känslan, aldrig klockat.

stephan sa...

Jo, jag testade vänster som du ser i nästa inlägg och det blev inte så bra...