8 september 2008

Skiss på löpträning

Eftersom jag nu har en ny hemlig utmaning, så kommer jag att jogga två pass i veckan några veckor. Då behöver jag ett alternativ nämligen det jag lite skissat på tidigare:
1. Start från trappan så tar jag mig uppför lilla vägen och tar av norrut. Där är det kuperat, så jag gör så¨att jag joggar upp, går 30 sek, joggar ner, promenerar 30 sek osv. Det blir totalt 11 st pauser och det tar ca 35 minuter.
2. Vila 1 min och sedan ett tempopass på ca 15 minuter till ett vägskäl.
3a. Där finns "telefonstolpar" vid vägen så jag kör först 4 ggr 1/2 mellanrum med vila så att pulsen går ner mot 125. Sen 3 ggr 1 mellenrum, 2 ggr 2 mellanrum, 1 ggr 3 och sen tar stolparna slut.
3b. Tillbaks så blandar jag långa steg, promanad, höga ben, promanad, spark i bak, promenad och hoppa på två ben, eller vad jag nu hittar på tillbaks till stora vägen.
4a. Vila 60 sek och sen full fart vidare ca 2,5 km.
4b. Vila 60 sek och sen lite lugnare tillbaks till vägskälet.
5. Vila 60 sek och sen intervall. Jogga 3:30, gå 30 sek tillbaks ca 15 minuter.
6. Vila 30 sek och sen i lugn takt nerför backen till trappan.
Borde vara ca 20 km och kan väl ta drygt 2 timmar.
Så småningom kommer jag att byta ut 4a mot intervaller där jag joggar 1:45 och går 15 sek.

Ni får alla testa alla mina goda råd, men här vill jag nog komma med en liten varning. Du bör nog kunna jogga 30 km utan problem innan du föröker kopiera detta!
Men jag garanterar att det ger motsvarande effekt som 30-35 km.

Inga kommentarer: