6 augusti 2011

Trithlontest

Såhär veckan efter Ironman, så inledde jag med att jogga 10 km på måndagen. Allt kändes normalt, kanske något saktare, och tiden blev 59:50. En orsak kan även ha varit att det var +25.
Dagen efter blev det 1,5 km simning. Kändes helt normalt, men även det lite långsammare än normalt.
På onsdag var det cykling, som stod på programmet. Körde 20 km, men fick inte upp pulsen, så snitthastigheten var LÄGRE än under ironman-cyklingen. Men pulsen per km var 286, vilket är det lägsta jag haft.
Egentligen vill jag ju bara träna tre dar i veckan, men när det är kring +22 i viken så kan jag inte hålla mig utan körde ett pass på 800 meter. Nu helt i normal fart.
På fredag var det dags för veckans mål / huvudpass. Jag hade nämligen tänkt köra ett triathlon på träning eftersom man nu lovat lite svalare väder. Eftersom formen är bra så hade jag lite siktat på nytt PD dvs under 6:12. Tyvärr märkte jag när jag skulle ställa i ordning dryckerna att Ironman-tävlingen hade tömt mitt lager på sportdryck, så jag fick nöja mig med multifruktsafter. Om det var därför eller för att det nu blåste lite mer än förra veckan, men cyklingen gick långsamamre efter 4 mil och jag ändrade min inställning till "njutningstriathlon".
Simningen gick på 35 minuter dvs ungefär som förra veckan. Cyklingen gick på 3:32. Mellantiden vid 80 var några minuter lägre än förra veckan. Men löpningen gick verkligt bra och gick på 2:09, vilket ju bara är några sekunder över 6 min/km. Totaltiden blev 6:24.
Mot bakgrund av att jag knappt kände av något och framför allt nu i skrivande stund inte känner av träningen alls, så är jag mycket nöjd med träningen. Det intressanta är nog ändå det att hastigheten inte veckar ha så mycket med längden på träningspasset att göra. Konditionen är bra så jag håller farten väldigt bra. Det jag speciellt noterat i år är att jag joggar nästan oberörd av cyklingen. Det skulle nu bara gälla att få upp lite snabbhet, så kan mina externa lopp bli riktigt spännande. Som det nu ser ut så kör jag två halvmaror; en i oktober och en i mars.
Tyvärr sabbade jag budgeten rejält och körde dubbelt upp första veckan:)

Inga kommentarer: