8 augusti 2011

Nybörjartips 2. Registrering av träning.

Eftersom jag ju tycker lite om siffror så är det naturligt att registrera träningen. Jag har hört om såna som springer utan klocka. Själv har jag ibland hamnat att gå tillbaks när jag märkt att jag glömt att ta puls- eller vanliga klockan. Jag måste veta hur länge jag sprungit och helst hur långt, även om jag ibland får uppskatta sträckan.
1. Jag mäter alltså tiden och sträckan för simning, cykling och löpning. Enkelt. MEN jag summerar alltid enligt km inte efter tid. Det tar nämligen i princip lika mycket energi / kalorier att springa en mil på 55 min som på 65 min, så varför registrera den som något mer än vad den är?
2. När jag började med triathlonträning så tillkom ju ett problem med att jämföra kilometrarna. Så småningom hittade jag en kaloritabell, som med beaktande av vikt & hastighet kunde beräkna kaloriförbrukningen. För mig blir koefficienterna 2,35 från simning till löpning. 0,35 från cykling till löpning. Löpning är ju 1! Man blir lite förvånad över att en km simning skulle motsvara 2,35 km löpning, men. Men det är nog så. Så snart man lärt sig simma ordentligt så kör de flesta simning enbart som underhållningsträning. Själv kör jag ungefär var sjätte vecka. Har tiden försämrats så kör jag lite oftare.
Själv kallar jag detta löp-kalori-kilometer.
Nu är dessa koefficienter som sagt beroende av vikt & hastighet, men för de flesta så fungerar de nog rätt bra.
3. Sen brukar jag räkna km/vecka. Och då är det lite lurigt hur man börjar sin vecka. Jag som helst tränar mån-fredag börjar träningsveckan på måndag. Hoppeligen har jag nått ungefär till målet på fredag annars får jag ta lördag som reserv. Den som huvudsakligen tränar i helgen börjar följdaktligen sin träningsvecka på lördag och har sen veckan som reserv.
4. Ena veckan går det upp. Andra ner. Därför tycker jag att det är bra att även följa med lite längre perioder. Har kommit till att 4 veckor & åtta veckor fungerar bäst. Tre är för kort och tio blir för långt. Man tror sig hinna mer mot slutet.... Sen ska man inte använda sig av det vanliga 30 dagar. Månaden innehåller nämligen ibland 4 helger, ibland fem. Eller för mig ibland fyra träningsveckor, ibland fem.
Detta kan man sen skriva på ett rutigt papper, använda sig av kalkylark, som jag gör så att jag dessutom kan få snygg grafik, eller använda sig av färdiga program på internet. För tillfället använder jag funbeat.se, som jag halkat in via bekanta, men som är helt ok. Lättanvänt. Man kan benämna löp-träningen ex långpass, intervall, tempo och man får automatiskt summering per vecka och visserligen månad och visserligen minuter och inte km. Men det är som det är och det är gratis:)

Inga kommentarer: