13 augusti 2011

Joggingvecka.

Börjar bli normala veckor igen efter Ironman och triathlonpass. Inledde veckan med ett tio-km snackpass på 59 minuter. Snittpulsen på 138. Kring midsommar var MP 145, så det har ju gått i rätt riktning.
Nästa pass skulle även det bli ett lugnt pass, men det gick bra undan och vid vändningen så såg jag att det fanns en chans att nå under 55, så jag lade på ett extra kol. Klarade 54:57 och MP 148. Nu vet jag ju att jag snittat på 152 på 15 km och då skulle tiden redan ligga kring 53:30. Ser alltså lovande ut. Anade nog att jag skulle ha en bättre potential än det jag nådde innan Ironman. Det var ju så att jag hade lite benproblem i mars/april och ville / vågade varken köra tempo eller intervall efter det. Nu ser jag målet att komma under 50 minuter. Bör vara möjligt innan den halvmara, som jag preliminärt planerat in den 6 november.
Veckans sista pass skulle då för omväxlingens skull innehålla intervaller. Eftersom det var dagen efter tempot, så ville jag inte köra så hårda intervaller utan inledde helt enkelt med tio km i lugnt tempo, dvs 59:00. Hade då haft 30 sek gåpasu på mitten. Efter 60 sek ståpaus drog jag igång och körde 2 * 1000 meter med 15 sek gåpaus. Tiden blev 9:50 och pulsen höll sig kirng 158-160, så jag är nöjd. Snittpulsen på hela passet blev 147. Helt ok.
Planerna är nu att varva träningen med långpass (>15km) tempopass (MP>145) och intervallpass. Ex 5000+5000+6*1000 med 30-15 sek pauser och där löppulsen på tusingarna ska vara >155. Det bör göra susen:)

Inga kommentarer: