29 december 2008

Årskavalkad

Dags att summera året. Ett år man verkligen vill göra en sån.
Det blev 6 mil simning + 320 mil cykling + 140 mil joggning/löpning dvs 270 mil löp-kal-km eller 51,7 / v dvs mer än målsättning inför IM. Detta förkalras ju av att jag ju tränat hårdare hösten 08 än hösten 07.
I jämförelse med IM så blev det 16IM + 18IM + 34 IM. Mest löpning som vanligt trots benskadan.
Konditionsvärdet (puls/km) var lägst/bäst vecka 40. Frågan om det inte var då jag hade den bästa konditionen någonsin, trots att farten inte var den bästa.
Under säsongen gjorde jag PB på både 3.000 och 3.800 meter simning.
Puls/km på cykel ligger nu på årets miniminivå. På löpningen ligger jag 10% över, men hälften förklaras av att vikten gått upp några kg sedan i somras och ca 25% av att man ju har mer kläder på sig. Så basen är nog helt ok inför sommarens långtriathlon.
Och ser jag till hela året så har jag ju förmodligen tränat minst dubbelt mer än vad jag gjorde inför premiären på Ironman, eftersom jag förr alltid hade en träningspaus på minst 5 månader.
Längre träningspass och ”tävlingar” under 2008.

Vintern: Simning 3.000 meter och 3.800 meter.
Maj: Marathon 4:52
Juni: Cykla till simhall o retur (23+23) simmade 8800 meter. Hade siktat på 10.000 m.
Joggade till & från simhall och simmade 4400 meter.
Juli: Triathlon ca 6:30. Knappt svettig. En bra genomkörare veckan innan:
Ironman 15:35. Med ett leende i mål, men besviken liksom matadoren, som inte fick visa sitt mod, eftersom jag ju inte blev trött.
Aug: Joggade till & från simhall och simmade 3.800 m.
Sep: Marathon 4:22 och fortsatte sen till 50k på 5:30. Onekligen det som jag är mest stolt och överraskad över.
FOTO: Den ena pokalen blev min och i sommar hoppas jag få en till, men något mindre.

Inga kommentarer: