16 december 2008

Jogging igen. V 51. Vecka 1 av 5 av period 5 av 10.

0+36+19,4 = 33 löpk-kal-km.
Ojdå. På nåt sätt börjar det närma sig halvvägs mellan Ironman och Långtriathlon, även om jag tycker det var just, som jag kom i mål!

Pass 1. Vis av erfarenhet så började jag med jogging även om det duggregnade och det kändes frestande att ta inne-cykeln. Ville köra ett test, utan bojor och intervaller och backar. Blev 18 km. MP 144 dvs lagompuls/snackfart. Tid 1:57. Hyggligt. Puls/km 936. Nu börjar den stabilisera sig. Tydligen så är det så att jag balanserar när jag ligger kring 30 km/vecka. Ett pass på 2 mil så sänker konditionen.
Så allt under kontroll.
Pass 2 blev innecykling 36 km. Puls/km 302, vilket är det näst lägsta jag haft. Kommer tydligen bra igång med cyklingen. Märks att jag är några kg tyngre än i somras. Löpningen skulle ju ha bättre värden om jag plockade av vinterkläder och vinterkilon!
Även om jag nu kommit ner på en mänsklig träningsnivå så kan jag se i diagrammet i mitt tränings-kalkylark att jag se senaste 15 veckorna legat över 4-veckorslijnen från i fjol. Tänk att jag verkligen då trodde att jag skulle klara en Ironman med den usla träningen??!! Nu blir det knepigare eftersom jag ju köpte innecyklen för ett år sen, fick benet i bättre skick och började träna på allvar.

På bilden har jag 180 km cykling i som +30 grader bakom mig och "bara" maran framför. Psykologiskt kanske det svåraste ögonblicket i en Ironmantävling när man ska börja med maran. Även om jag har >20 vanliga maror bakom mig.

4 kommentarer:

mrc sa...

Som jag planerar att skaffa en ny cykel i vår så undrar jag vad du kör med? Har du synvinklar på cykelgeometri?

Hälsningar från vintriga Hfors,

God Jul!

-B

Anonym sa...

Tack det samma!
Kör med en Kuningaskulkuri, som jag köpte begagnad för 20+ år sen. Har bytt däck och lagt till ett tristyre. Ett fynd.
Finns många som ledsnar på cykling/ vill byta till ny årsmodell och då kan man få en cykel för en spottstyver.
Jag brukar tänka att två långpass förbättrar mig mer än en ny cykel.
Cykelgeometri vet jag inte ens vad det är!
Här har vi 2mm vitt på marken.

mrc sa...

Ja så är det väl, att det lätt blir prylbögeri av det hela. Ska ännu fundera. Det bor uppenbarligen en liten ingenjör i mig så det är intressant med tekninken etc. I den lokala cykelaffären kunde man köpa en cykel för 10 000 euro! Rena vansinnet. Få se.

Annars firar jag julen delvis i Lahtis och här finns det några cm snö. I Hfors är det sämre.

H:B

Anonym sa...

Jag är nog en riktig siffer-nisse, med kalkylark på träningsbudget 4 veckor, 8 veckor, 52 veckor. Uppföljning med diagram. Km-tider, pulstider, puls/km. Men allt gäller mina tränings-(hälso)värden.
Däremot bryr jag mig inte om simdräkter, cyklar och joggingskor och en massa som jag inte ens vet om att jag borde bry mig om ..