4 oktober 2012

Puls/km vid olika sträckor

Lovade att göra några test för att se hur puls/km varierar.
Började med att göra ca Cooper, bortsett från  att jag inte maxade.
Det blev då 832 pulsslag/km.
Sen en annan dag så körde jag 19,7 km. Maxade inte då heller. Då blev 977 pulsslag/km.

För att illutrera detta så gjorde jag ett enkelt diagram. Se bild. Ides inte börja sätta det i elektronisk form och på detta sätt så kan man även se att det går att göra med rutigt papper och penna. Ibland brukar jag sen "plottra" in de pass, som känns rättvisa (dvs rätt mätta, inte storm, liknande underlag osv.) Jag numrerar dem löpande och då får man, förhoppningsvis, se att puls/km blir lägre varefter träninsgsäsongen går.

Jag hade förväntat mig en exponentiell utveckling, men resultatet blev en i det närmaste rät linje.

Genom att sedan se differensen, så kan jag få fram följande:

( 894 - 832 ) / ( 10 - 2 ) = 62 / 8 = 7,75. Koefficient, som säger att om träningssträckan ökas med en kilometer så ökar pulsslag/km med 7,75.

Sedan är det ju naturligtvis så att ju lägre den är, desto bättre uthållighet har man.

Koefficienten mellan 10 o 19,7 blev 8,55.

Nu ska det bli spännande att se vad som händer under träningssäsongen.

Inga kommentarer: