29 november 2009

Cyling som omväxling.

Veckans första löppass blev intervaller 5 * 400 meter och jogging dit o tillbaks; totalt 10 km. Intervallerna gick nästan 10 sek snabbare än förra gången. Det var ju trevligt. Sen kör jag med 60 sek gåomkringpaus. Så totaltoden blev nu drygt 11:30.
Andra passet blev tempo 10 km. Faktiskt millenierekod och under 53 minuter! Har ju tyckt att tiderna nu har stabiliserat sig, men små förbättringar tycks jag ännu kunna göra med denna volym. Dagen efter tog det däremot nästan 58 minuter...
Som avslutning i veckan blev det en timme motionscykling. Kadensen ligger just under 100, så jag kan inte just köra snabbare, men jag jämför puls/km för att se att jag håller formen. Den ligger stabilt kring 310, så det får nog bli lite paus igen i cyklingen. Det var ju tre veckor sen sist!
Såg att jag nu inte simmat på 8 veckor... nästan vecka blir det inte heller, men sen har jag faktiskt simning inprickat i planeringshäftet! Jag tränar ju ändå för triathlon!
Men just nu är nog rytmen att jag cyklar varannan/var tredje vecka en timme och simmar var 4-6 vecka. Sen kör jag löpning resten. Det ger ju ändå bäst kondis, som jag ser det.

2 kommentarer:

Jonas Wincent sa...

Löpning är bäst, helt rätt! Vi tränar ju ändå för ultran eller hur? Fast man undrar ju hur det ska gå till. Sprang Vintermaran i Borlänge, det var fruktansvärt jobbigt, jobbigare än på länge. En till ovanpå det känns hopplöst, men det är ju det som lockar! Jag jobbar på här hemma för att locka Marika till Åland men två Triathlon på en vecka är sådär tycker hon. LYCKA TILL!!

stephan sa...

I våras cyklade jag >40 km en enda gång innan lång-triathlon och ändå gick 120km-cyklingen bra med mina mått mätt. Så nästa år kommer jag inte att köra mer än 4 mil. Det är HELT annat om man ska köra IM.
Det jag däremot planerat är att en gång i månaden just köra ett längre pass på 30 eller mer. Det börde både vara bra för ultran, som för en sex-timmars triathlon.
Jag förstår Marika. Jag brukar alltid beklagande säga att triathlon (& IM!) inte är så skoj publiksport...