10 januari 2009

Normalvecka. V 4 av 5 och period 5 av 10.

Sammandrag 0 - 57,5 + 15,4 = 37 löp-kalori-km.

En helt normal vecka. Snart är jag halvvägs mot långtriathlon.

Pass 1. Datorcykling 25 km. Pass 2. Dator cykling 32,5 km. Lugn takt och puls något över 300/km. Helt normalt.
Pass 3. Jogging. Plusgrader, halt, men sandat. Hade inte bestämt före hur långt uta det fick bero lite på föret. Funderde på 18 + transporten, men så noterade jag att det blåste rätt friskt på bron, så då bestämde jag att jag skulle ta 10+3+3. Men så såg jag att klockan började bli mycket och förhandlade länge och väl med mig själv tills jag kom till att en/två km hit eller dit inte gör så mycket. Så det fick bli 14km, puls 1004/km eller max denna säsong. Men en del beror nog på föret.
Så till slut kom jag till att man nog inte behöver skämams för en joggingtur på 15,4 km. Det enda jag kände när jag var på väg ner för sista backen var att jag hade kallt i en tumme... Får nog utfärda en varning åt andra: Gör inte en Ironman. Ni blir helt fartblinda när det gäller träning. Eller åtminstone avståndsblinda. Förr kunde jag ju fara ut och jogga åtta km och tycka att det var en rejäl tur!
Har nu än en gång justerat min budget. Det är ju lite väl mycket löpning i den, så jag tänkte nu under vintern ha var tredje vecka joggingfri.

2 kommentarer:

mrc sa...

Hej, sprang igår 2600 m på 12 min men orkade inte riktigt 5 km på 24.. Har du synpunkter på hur man man bäst kan höja sin prestation på relativt korta distanser? Intervallträning verkar vara svaret..-

stephan sa...

Km-träning förbättrar nog både snabbhet och uthållighet. Vad jag såg på din sida så behöver du kanske mer förbättra uthålligheten för att göra en bra tid på ett triathlon som ändå tar ca 3 timmar.
Men vill man förbättra snabbheten så är min filosofi att springa lite snabbare och det kan man göra genom att dela upp sträckan i ex tre delar ta korta ex 30 sek pauser. Då blir den effektiva löptiden ca 15 sek snabbare per km. Och det klarar man normalt utan att få mjölksyra.
Men varvar man nonstop o intervall, så blir träningen även skojigare.